Wednesday 17 April 2013

JENIS-JENIS SKIZOFRENIA


JENIS-JENIS SKIZOFRENIA
Skizofrenia terbahagi kepada 5 jenis. Setiap jenis penyakit ini mempunyai perbezaan. Jenis-jenis skizofrenia adalah :
            1.  Schizoaffective Disorder
Schizoaffective Disorder adalah pesakit mental yang serius, mempunyai dua keadaan yang berbeza iaitu skizofrenia dan perubahan mood. Dikenali juga sebagai kemurungan (depression atau bipolar disorder). Schizoaffective Disorder adalah penyakit yang memberi kesan jangka panjang kepada jangka hayat pesakit termasuk kerja-kerja seharian, sekolah, hubungan sosial dan hubungan antara masyarakat. Kebanyakan pengidap penyakit ini akan mengalami kesakitan yang berpanjangan. Penyakit ini tiada rawatan dan ubat yang khusus untuk mengubatinya, namun simptom-simptom penyakit ini dapat dikawal melalui kaedah rawatan yang khusus.
Simpom-simptom :
Depression (kemurungan)
a)      Selera makan hilang
b)      Berat badan yang hilang atau bertambah
c)      Terganggu dengan waktu tidur (tidur sedikit atau banyak)
d)     Kurang berehat
e)      Kekurangan tenaga
f)       Kurang berminat dengan aktiviti-aktiviti luar
g)      Selalu berperasaan diri sendiri kurang berguna
h)      Menyalahkan diri sendiri atau rasa bersalah selalu
i)        Tidak menumpukan fikiran
j)        Selalu hendak mati

            2.  Brief Psychotic Disorder (Gangguan Psikologi )
Brief Psychotic Disorder adalah penyakit jangka pendek yang berkaitan dengan psychotic symptom. Simptom penyakit ini adalah datang secara tiba-tiba atau selalu, tetapi kadang-kadang atau kerap dalam sebulan. Selepas itu, pesakit akan sembuh sepenuhnya. Brief Psychotic Disorder terbahagi kepada tiga iaitu :
a)      Gangguan psikologi dengan tekanan perasaan yang jelas (brief reactive psychosis)
Penyakit ini terjadi dalam jangka masa pendek selepas beberapa kejadian yang terjadi seperti trauma atau major stress seperti kematian orang tersayang, kemalangan, serangan atau bala bencana alam. Penyakit ini menyerang pesakit apabila ada keadaan tertentu yang menganggu emosi pesakit.
b)     Gangguan psikologi tanpa tekanan perasaan yang jelas
Katogeri penyakit ini tidak menunujukkan sebarang trauma atau tekanan perasaan yang mencetuskan penyakit ini.
c)      Gangguan psikologi pada permulaan postpartum
Jenis penyakit ini kebiasaanya terjadi kepada wanita hamil yang berusia kandungan 4 minggu atau awal kandungan.
Simptom-simptom :
a) Halunisasi
B) Delunisasi
C) Kecelaruan dalam berfikir
D) Percakapan yang merapu
E) Sikap yang pelik dan berpakaian janggal
F) Masalah dalam mengingati (memori)
G) Selalu keliru
H) Perubahan dalam selera makan, tidur, berat badan dan kecerdasan badan
I) Tidak mampu membuat keputusan sendiri

            3.  Schizophreniform Disorder
Penyakit mental serius yang merosakkan cara seseorang berfikir, bertindak, meluahkan perasaan, membezakan sesuatu dan yang berkaitan dengannya. Schizophreniform Disorder adalah kategori psikosis di mana pesakit tidak dapat memberitahu dengan jelas perkara sebenar yang dialami,dan perkara yang berada di dalam imaginasinya juga tidak dapat diungkapkan. Penyakit ini adalah bersifat jangka panjang dan mungkin sepanjang hayat. Simptom-simptom penyakit ini mengambil masa lebih kurang 6 bulan atau lebih. Apabila simptom lebih daripada 6 bulan, maka penyakit ini terus menjadi lebih serius.
Simptom-simptom :
 a) Delusi
b) Halunisasi
c) Percakapan yang tidak teratur (cakap yang merapu-rapu )
d) Sikap yang pelik seperti berjalan dalam bulatan, menulis tidak berhenti dan sebagainya.
e) Kekurangan tenaga, kebersihan tidak terjaga, kebersihan diri terabai, tidak mahu bercampur  dengan masyarakat, menjauhkan diri daripada keluarga dan rakan-rakan.

            4.  Gangguan delusi
Gangguan delusi (delusional disorder) juga dikenali sebagai paranoid disorder. Mereka tidak dapat membezakan antara alam realiti dan alam fantasi. Pesakit yang mengalami delusi ini akan mengalami imaginasi yang pelik, lucu, tidak masuk akal seperti mereka merasakn diri mereka selalu diekori, menentang suatu konspirasi, mencintai seseorang yang berada jauh dari mereka dan sebagainya. Penyakit ini selalunya kerap menjangkiti wanita berbanding lelaki.
Simptom-simptom :
a) Mudah marah
b) Halunisasi

            5. Shared Psychotic Disorder
Psychotic disorder adalah penyakit mental yang disebabkan oleh pemikiran dan persepsi yang tidak normal. Pesakit tidak mampu untuk berfikir secara waras, membuat keputusan dengann baik, memahami kehidupan, berkelakuan dengan baik dan kelancaran dalam berkomunikasi. Mereka akan berhalunisasi dan berdelusi sepanjang masa. Shared psychotic disorder dikenali sebagai folie a deux (dua kebodohan). Penyakit yang jarang kerana orang yang sihat (secondary case) berkongsi delusi pesakit psychotic disorder (primary case) seperti skizofrenia. Contoh, pesakit ini akan berdelusi bahawa makhluk asing sedang mengintip mereka. Delusi ini akan mempengaruhi secondary case dan akan hilang apabila kedua-dua mereka berpisah. Selain dari berdelusi, kelakuan dan pemikiran secondary case juga adalah normal. Oleh itu, susah untuk mengesyaki mereka. Penyakit ini adalah jangka masa panjang di mana seorang dominan dan lagi seorang adalah pasif. Secondary case yang berdelusi akan mempertahankan pesakit psychotic disorder. Penyakit ini boleh berlaku kepada individu, berkumpulan yang ada hubungan rapat dengan primary case.

No comments:

Post a Comment